
773Recenzje

też inspirację do tego, jak podejmować tematy na tyle wrośnięte w narodową 
mitologię, że już niepoddawane weryfi kacji, rytualnie powtarzane. Podejście 
krytyczne, bliskie materiałowi źródłowemu, dekonstruujące mity, półprawdy 
i uproszczenia, ale zarazem pisane z pewną dozą ludzkiej empatii może się nam 
bardzo przydać w niejednym sporze o historię. 

 Marcin Jarząbek
 (Kraków)

Ofi cjalna prasa w PRL, t.¬1, red. Sebastian Ligarski, Rafał Łatka, Szcze-
cin–Warszawa 2020, Instytut Pamięci Narodowej¬— Komisja Ściga-
nia Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, ss.¬343, Dziennikarze, 
Twórcy, Naukowcy

Badania nad prasą lat 1944–1989 nie cieszą się ostatnio szczególną popularno-
ścią, stąd też z uznaniem przyjąć wypada tom pt.¬Ofi cjalna prasa w PRL, opu-
blikowany w serii IPN Dziennikarze, Twórcy, Naukowcy. Książka jest rezultatem 
cyklicznej ogólnopolskiej konferencji naukowej.

W zwięzłym wprowadzeniu dokonano analizy dotychczasowych badań nad 
prasą Polski Ludowej, co warto docenić, choć wykaz literatury powinien zostać 
uzupełniony o najnowsze wydawnictwa. W przypadku prasy regionalnej trudno 
nie upomnieć się o opracowania Ryszarda Kowalczyka, a także nowsze publika-
cje Marii Siudy oraz książki redagowane przez Andrzeja Bucka, Danutę Dąbrow-
ską czy Jadwigę Sadowską1. Godne uwagi są wyniki badań młodych naukowców2. 
Warto zaznaczyć, że badania nad prasą katolicką zostały w ostatnim dziesię-
cioleciu uzupełnione pozycjami poświęconymi „Tygodnikowi Powszechnemu” 
i „Tygodnikowi Warszawskiemu”3. 

Tom będący przedmiotem niniejszych uwag składa się z 15 tekstów, któ-
rych autorami są głównie historycy i politolodzy. Wprowadzający tekst Michała 

1 M. Siuda, Prasa województwa kieleckiego w latach 1944–1989. Studium historycznopra-
soznawcze, Kielce 2012; Oblicza prasy Ziem Zachodnich w latach 1945–2012, red. A. Buck, 
P. Bartkowiak, D. Kotlarek, Zielona Góra 2013; Prasa województwa podlaskiego w latach 
1944–2012. Szkice i materiały, red. J. Sadowska, K. Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2014. 

2 Np. W. Sęczyk, Marzec ’68 w publicystyce PRL. Studium z dziejów propagandy, Wał-
brzych 2009. 

3 Np. R. Graczyk, Cena przetrwania? SB a „Tygodnik Powszechny”, Warszawa 2011; Krąg 
Turowicza. Tygodnik, czasy, ludzie. 1945–1999, red. W. Bereś, K. Burnetko, J. Podsadecka, Kra-
ków 2012; E. Kristanova, On Literary Issues in Tygodnik Powszechny (1945–1953), Saarbrücken 
2016; E.M. Kur, „Tygodnik Powszechny” wobec problemów edukacji polonistycznej w latach 
1945–1989 (na tle polityki oświatowej), Siedlce 2013; Niezłomni w epoce fałszywych proroków. 
Środowisko „Tygodnika Warszawskiego” (1945–1948), red. T. Sikorski, M. Kulesza, Warszawa 
2013; E. Szumańska, Felietony. Tygodnik Powszechny 1982–2010, Wrocław 2015. 

lilkqbig
Prostokąt



774 Recenzje

Przeperskiego, zatytułowany Decydenci i wykonawcy. Wokół pierwszych miesięcy 
funkcjonowania Biura Prasy KC PZPR, poparty został analizą dokumentów archi-
walnych, dzienników oraz przeprowadzonych wywiadów. Daje się natomiast 
zauważyć niedostatek źródeł prasowych. 

Kolejną część stanowi opracowanie Piotra Donefera „Trybuna Ludu” w dobie 
rozwoju radiofonii i telewizji w dekadzie Gierka (1970–1980). Niewiele jednak napisano 
o innych mediach niż prasa (nie licząc krótkich wzmianek o Macieju Szcze-
pańskim i Komitecie do spraw Radia i Telewizji). Rozważania na temat gazety 
rozpoczęto od okresu Października 1956¬r., a w dalszej części często odwoływano 
się do wydarzeń lat sześćdziesiątych. Podważa to nieco cezurę zawartą w tytule 
rozdziału. Mimo to docenić należy wybór problematyki. Dowiadujemy się o nie-
atrakcyjności dziennika w porównaniu do bardziej aktualnej prasy regionalnej, 
licznych zwrotach, opóźnieniach wydania czy „fi kcyjnym czytelnictwie”. Autor 
zapoznaje nas z ideologicznym „projektowaniem rzeczywistości” medialnej 
i komunikacją między kierownictwem a zespołem redakcyjnym. Artykuł stanowi 
wartościowy wkład w dorobek badań prasoznawczych okresu PRL. 

Wnikliwej analizy „najważniejszego dziennika województwa”, organu 
PZPR¬— „Gazety Krakowskiej” dokonał Sebastian Drabik, który wykazał się 
dobrą znajomością archiwaliów. Personalne konfl ikty redakcyjne oraz tzw. 
walki o wpływy przedstawił jako charakterystyczne świadectwo epoki. W dzie-
jach gazety (i innych polskich mediów) wyraźną cezurę stanowił październik 
1956¬r., kiedy to redakcja „zdecydowanie poparła Gomułkę”, a dzięki temu przez 
niecały rok „cieszyła się względną swobodą”. Z kolei w latach 1980–1981 redak-
cja wyłamała się spod nadzoru władz, co poskutkowało wzrostem popularności. 
Tekst zawiera ciekawe dane statystyczne, w tytule zabrakło natomiast infor-
macji chronologicznych, z pewnością oczywistych dla Autora, niekoniecznie 
jednak znanych odbiorcy. 

Dziejami wojewódzkiej gazety partyjnej zajął się także Jerzy Autuchiewicz 
(„Gazeta Białostocka” w ocenie KW PZPR w Białymstoku 1951–1975). Artykuł zapo-
znaje nas nie tylko z opiniami nadzorującego organu partyjnego, ale jednocze-
śnie z kuluarami działalności redakcji. Zapisy cyklicznych spotkań Egzekutywy 
Komitetu Wojewódzkiego PZPR w Białymstoku, specyfi czny język raportów, 
a przede wszystkim cytowana i ciekawie omówiona zawartość dokumentów 
dają obraz rzeczywistości politycznej Polski Ludowej. 

Cecylia Kuta jest autorką tekstu o prasie Chrześcijańskiego Stowarzysze-
nia Społecznego z lat 1957–1989. Skupiła się na roli organizacji w rozbijaniu 
środowisk katolickich pod pozorem ekumenizmu i „normalizacji stosunków 
między Kościołem a państwem”. Badaczka zacytowała dobrze wyselekcjono-
wane fragmenty z publicystyki tygodnika „Za i Przeciw”4. Prześledziła mutacje 
regionalne pism, zmiany częstotliwości i tytułów, nakłady, składy redakcji. 
Na podstawie dokumentów archiwalnych wydobyła na światło dzienne treści 

4 Zob. A. Orzełek, U genezy Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Społecznego. Powstanie i roz-
pad pierwszego zespołu redakcyjnego tygodnika „Za i Przeciw”, KH 127, 2019, 4, s. 721–763.



775Recenzje

notatek o zaplanowanych działaniach manipulacyjnych. Wspomniała o typo-
wych dla władz metodach tworzenia pism o podobnych tytułach, które pełniły 
rolę swoistej „konkurencji” dla już istniejących (np. „Tygodnik Polski” wobec 
„Tygodnika Powszechnego”). Z tekstu wyłania się obraz działalności prasowej 
Stowarzyszenia, wydawcy tytułów o tematyce religijnej pozostających poza 
Kościołem. Artykuł ten jest rzetelnie przeprowadzoną analizą prasoznawczą 
wybranej grupy periodyków. 

W następnej części, napisanej w stylu godnym niemalże dziennikarza śled-
czego, Andrzej W. Kaczorowski ukazał kulisy fi kcyjnego zatrudnienia Broni-
sława Komorowskiego w redakcji „Słowa Powszechnego”. Artykuł przypomina 
o konieczności weryfi kowania „faktów” powtarzanych w słownikach biogra-
fi cznych, książkach i wywiadach. Autor, były dziennikarz „Słowa”, wykazał 
się znajomością szczegółów ówczesnych struktur organizacyjnych PAX-u oraz 
uwypuklił błędy w przekazach medialnych, dotyczących biografi i byłego prezy-
denta. „Casus zatrudnienia Komorowskiego przez 4,5 roku” w latach 1978–1982 
określił jako „wyjątkowy”¬— bez jakiegokolwiek wkładu pracy. 

Tomasz Sikorski w szkicu „Restaurare omnis in Christo”. Oblicze ideowo-poli-
tyczne tygodnika „Odnowa” (1946–1947) przedstawił godny uwagi przegląd lite-
ratury dotyczącej czasopiśmiennictwa chrześcijańsko-demokratycznego z lat 
1918–1939 i bezpośrednio po II wojnie światowej. Otrzymaliśmy przede wszyst-
kim pełny i szczegółowy opis prasoznawczy „Odnowy”. W analizie jej programu 
społecznego oraz ustrojowego przywołano koncepcję tzw. trzeciej drogi, któ-
rej genezy należy doszukiwać się w encyklikach społecznych. Tekst przynosi 
bogatą literaturę przedmiotu, nieodzowne zdaje się jednak uzupełnienie o pozy-
cje dotyczące czasopism „Kultura”, „Tęcza” i „Verbum”, podano bowiem tylko 
dobrze znane artykuły Czesława Lechickiego.

Pierwsze dziesięciolecie „Przyjaźni” (1946–1956)¬— „pisma nurtu państwo-
wo-ofi cjalnego” Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej — zanalizował Filip 
Gończyński-Jussis.¬Skoncentrował się na zagadnieniach relacji redakcji z Zarzą-
dem Głównym TPPR: incydentach, intrygach, zmianach osobowych w zespole, 
problemach lokalowych, kontroli dziennikarzy. Z uznaniem należy podkreślić, 
że dokonał tego na podstawie danych pochodzących „z rozproszonych źró-
deł”. Zweryfi kował także wiarygodność informacji o popularności miesięcznika 
wśród czytelników. Szeroko opisał meandry dystrybucji i wysokich nakładów. 

Interesującego zabiegu porównania wizerunku pracownika stoczni na 
łamach ofi cjalnego „Głosu Stoczniowca” i podziemnego „Robotnika Wybrzeża” 
z lat 1978–1980 podjął się Konrad Knoch. Swoje dociekania oparł na analizie 
zawartości obu pism. W rezultacie udało mu się sformułować wnioski o odmien-
nych stylach narracyjnych i rzeczywistościach¬— jednej kreowanej przez partię, 
a drugiej przedstawionej oczami stoczniowców. 

Dwa kolejne teksty poświęcono regionalnej prasie związkowej w latach 
1980–1981. O trudnościach związanych z powstaniem i funkcjonowaniem 
szczecińskiej „Jedności”¬— ofi cjalnego pisma zachodniopomorskiej Solidarno-
ści, napisała Marta Marcinkiewicz. Badaczka dobrze orientuje się w zawartości 



776 Recenzje

wybranego periodyku, zna literaturę przedmiotu. Marzena Grosicka poświę-
ciła uwagę roli Służby Bezpieczeństwa w zwalczaniu prasy NSZZ „Solidarność” 
Regionu Świętokrzyskiego. Ustaliła, że „działania operacyjne podejmowane 
przez SB przynosiły pewne efekty”, podała liczne przykłady pomówień, oskar-
żeń, prowokacji oraz usiłowań pozyskania redaktora Przemysława Jerzego Witka 
na tajnego współpracownika. Autorka dokonała też analizy prasoznawczej cza-
sopism regionu. Zwróciła uwagę na częste zmiany tytułów prasowych wybranej 
grupy pism jako na powszechnie stosowaną metodę przetrwania redakcji.

Artykuł Treści zawarte w piśmie „Nasza Praca” wydawanym przez Ligę Kobiet 
w latach 1947–1956 autorstwa Anny Marcinkiewicz-Kaczmarczyk zawiera analizę 
prasoznawczą przeprowadzoną przez historyka dobrze zorientowanego w pro-
blematyce propagandy. W kompetentnie napisanym opracowaniu, w sposób 
jasny i konkretny przedstawiona została też sytuacja polskich kobiet oraz pro-
pagowane przez komunistyczną organizację „jedynie słuszne wzorce” do naśla-
dowania. 

Relacjami z „frontu walki” podczas II wojny indochińskiej, drukowanymi na 
łamach „Żołnierza Wolności” w latach 1965–1969, zajął się Przemysław Benken. 
Skupił się na propagandowym obrazie Stanów Zjednoczonych. Ukazał sporo 
niuansów. Piszący z racji wykształcenia zna się na wojskowości. Wykorzystany 
w analizie aparat naukowy jest bogaty i uwzględnia literaturę anglojęzyczną. 

Kamil Wrotkowski za „interesujące źródło historyczne” uznał primaaprili-
sowe dowcipy zamieszczane w „Dzienniku Bałtyckim” w latach 1947–1989. Żarty 
zbadano przede wszystkim pod kątem oczekiwań konsumpcyjnych czytelników. 
Charakter kawałów ulegał zmianom w różnych okresach PRL-u. W dalszej czę-
ści dokonano obliczeń statystycznych, które zaprezentowano grafi cznie wraz 
z omówieniem. Konkluzja, która się nasuwa, może być taka, że temat lekki został 
potraktowany zbyt poważnie. W bibliografi i zabrakło książki Jolanty Laskow-
skiej Ruch wydawniczy w Trójmieście po II wojnie światowej 1945–1989 (Gdańsk 2009)5. 

Ostatnie z zamieszczonych w recenzowanym tomie opracowań, autorstwa 
Renaty Knyspel-Kopeć, dotyczy głośnej i dobrze znanej z historii stosunków 
państwo–Kościół sprawy orędzia biskupów polskich do niemieckich z 1965¬r. 
Tym razem czytamy o akcjach propagandowych podejmowanych na łamach 
partyjnego „Głosu Koszalińskiego”. Opisano metody, które miały służyć przed-
stawieniu rzekomego powszechnego niezadowolenia społecznego i niechęci do 
duchownych. Przytoczone cytaty z tzw. fali protestów pokazują, jak świadomie 
kreowano klimat wrogości do polskiego episkopatu. 

Podsumowując, wypada stwierdzić, że otrzymaliśmy tom rzetelnie przygo-
towany pod względem prasoznawczym i źródłoznawczym. Ustalenia większo-
ści autorów potwierdzają tezę, że prasa Polski Ludowej oprócz funkcji infor-
macyjnej pełniła przede wszystkim rolę agitacyjno-propagandową. Badacze 

5 Zabrakło także opracowania: J. Laskowska, „Dziennik Bałtycki” w latach 1945–1989, 
w: Studia z dziejów książki i prasy. Przegląd badań za lata 2007–2010, red. Z. Kropidłowski, 
D. Spychała, K. Wodniak, Bydgoszcz 2010, s. 219–230.



777Recenzje

przeanalizowali zagadnienia w szerszym kontekście, na tle ogólnej sytuacji 
politycznej i wydawniczej w kraju. Biorąc pod uwagę skalę i różnorodność 
zagadnień, o których traktuje książka, pretenduje ona do miana opracowania 
ogólnego, analizującego swoistości systemu prasowego PRL oraz ówczesnej poli-
tyki prasowej.

Mankamentem w tytułach artykułów jest brak lat ukazywania się pism. Do 
tekstu wkradły się błędy w postaci powtórzeń, literówek, niepotrzebnych spacji 
i kropek. Są one obecne zarówno we wstępie (spacje s.¬7, 9, 11; np. sformułowa-
nie „pracy ofi cjalnej PRL”, zapewne chodziło o „prasę ofi cjalną PRL”), jak też 
w całym tekście (s.¬20, 237, 323). Zdarzają się powtórzenia tych samych słów 
bezpośrednio po sobie (s.¬310) lub niefortunne określenia („Opublikowane żarty 
zwracały sobą uwagę” s.¬321). Niektóre przypisy pozostają niepełne (przypis 19 
na s.¬8 bez miejsca i roku wydania).

 Evelina Kristanova 
 (Warszawa)


